前川さんのところで紹介されていた以下の本が届き、さっそく
トム・ガニング、ジェニファー・タッカーあたりから読み始める。
しかしどうもあまり面白くない。そもそも「不可視/可視」という
二分法があまり有効ではないような気がする。写真に写るものは
たいてい見た目とは違うのだから、お化けやバクテリアでなくても、
ほとんどすべての写真には「不可視」のものが写っているのだと
言うことだってできてしまうのではないか。
(追記:つまり「不可視」を問うには、「可視」とはそもそも何なのかを
問う必要があると思うのだが、Corey Kellerの巻頭論文はそういった
問題意識を持ちつつ、天文写真から顕微鏡写真、レントゲン写真までを
概説してあり、なかなか勉強になった。)

Brought to Light: Photography and the Invisible, 1840-1900

Brought to Light: Photography and the Invisible, 1840-1900

とはいえいくつか面白そうな文献を教わる。

Picturing Science, Producing Art

Picturing Science, Producing Art

Memory Bytes: History, Technology, and Digital Culture

Memory Bytes: History, Technology, and Digital Culture

Nature Exposed: Photography As Eyewitness In Victorian Science

Nature Exposed: Photography As Eyewitness In Victorian Science

Body and Soul: A Sympathetic History of American Spiritualism

Body and Soul: A Sympathetic History of American Spiritualism

The Victorians and the Visual Imagination

The Victorians and the Visual Imagination

Cosmos: From Romanticism to the Avant-Garde (Prestel)

Cosmos: From Romanticism to the Avant-Garde (Prestel)

The Daguerreotype: Nineteenth-Century Technology and Modern Science

The Daguerreotype: Nineteenth-Century Technology and Modern Science

Science in the Marketplace: Nineteenth-Century Sites and Experiences

Science in the Marketplace: Nineteenth-Century Sites and Experiences

Devices of Wonder: From the World in a Box to Images on a Screen

Devices of Wonder: From the World in a Box to Images on a Screen